Egy tökéletes világban egész életünkben vezethetnénk úgy, hogy nem kellene attól tartanunk, balesetbe keveredünk. Sajnos azonban az ütközéseket sokszor nem tudjuk elkerülni, mivel a legváratlanabb pillanatban következnek be. Ráadásul a jármű javíttatásának finanszírozása sem a legjobbkor jön. Ha szerencsések vagyunk, egy kisebb koccanás néhány könnyen eltüntethető esztétikai hibán kívül nem eredményez nagyobb gondot. Az alváz azonban nem mindig ússza meg ilyen könnyen.
Az autóalváz sérülése
A gépkocsi váza az az alap, amelyre a jármű többi része épül. Ez a váz lényegében két fő sínből áll, amelyek a jármű teljes hosszában futnak, és amelyek különböző időközönként összekapcsolódnak egymással. Bár a járművek vázának pontos kialakítása gyakran eltérő az egyes gyártmányok és modellek között, mindegyik ugyanazt a célt szolgálja. A jármű karosszériájától kezdve a sebességváltó alkatrészekig a szerkezet egy adott pontján minden a központi vázhoz kapcsolódik.
A jármű karosszériája speciális karosszériatartókon keresztül van rögzítve az alvázhoz. A jármű motorját és sebességváltóját egyaránt a vázkeret tartók tartják a helyükön. Lényegében egy jól megtervezett váz nélkül egy jármű egyszerűen nem létezne. Nem véletlen, hogy a minél jobb végső eredmény érdekében a járművek vázait alapos tervezés előzi meg.
Mi számít vázkárosodásnak?
Vázkárosodásnak minősül minden olyan sérülés, amely a jármű fő tartószerkezetére terjed ki, vagy veszélyezteti a jármű szerkezeti sérülését. A leggyakoribb példa erre a sérülésformára az, amely a keret meghajlását eredményezi. Ez akkor következik be, ha az ütközés során elszenvedett ütés elég jelentős ahhoz, hogy a jármű fő tartószerkezete eltorzuljon. A jármű vázához hegesztett bármely rögzítési pont sérülése szintén vázsérülésnek minősül.
Az alvázsérült autó jelei
Ha használt autó vásárlását fontolgatjuk, az alváz sérülésének számos árulkodó jele van, amelyekkel minden leendő vásárlónak tisztában kell lennie. Az alábbiakban a vázkárosodás néhány kulcsfontosságú jellemzőjét ismertetjük.
1 – Egyenetlen keretsínek
A legtöbb esetben, ha az egyik keretsín íve nem egyezik meg a jármű ellentétes oldalán lévő sínnel, a váz sérülésére lehet gyanakodni. A legtöbb márkáról elmondható, hogy a keretsínek a jármű egyik oldalától a másikig azonos és rendkívül egységes megjelenést kapnak.
2 – Ferde a jármű eleje
A jármű eleje több okból is elferdülhet. A drasztikus, szabad szemmel is jól látható eltolódás azonban a keret sérülésére szokott utal. Ne dőljünk be annak, miszerint a kérdéses jármű egy gyors igazítás után rendben lesz, inkább nézessük meg egy szakemberrel.
3 – Rendellenesen elhelyezett felfüggesztési alkatrészek
Ha egy gyors pillantás után olyan lengéscsillapítót vagy rugót fedezünk fel a járműben, amely természetellenes szögben van megdöntve, és nem egyezik meg ugyanazon tengely másik végének szögével, akkor máshová kell mennünk. A természetellenesen elhelyezett vagy rosszul beállított lengéscsillapítók azt jelzik, hogy a jármű felfüggesztésének rögzítési pontjait jelentős vázsérülés érte.
4 – Össze nem illő alkatrészek
Ha a jármű több karosszériaelemének és a hozzá tartozó alkatrészeknek az illeszkedése és a kivitelezése rossznak tűnik, akkor jó esély van arra, hogy az alváz jelentős sérülése a bűnös. Néha még egy nem megfelelően záródó ajtó is jelezheti, hogy komolyabb problémák állnak fenn. Ez különösen akkor igaz, ha ezek a panelek és alkatrészek újnak tűnnek, de mozgatáskor kényelmetlenül illeszkednek össze. Sok esetben a jármű váza annyira eltorzult, hogy a karosszéria lényegesen megváltozott.
5 – A gumiabroncsok egyenetlen kopása
A gumiabroncsok több okból is rendszeresen kophatnak. Ha azonban ugyanazon jármű gumiabroncsai között többféle és egymástól eltérő kopásmintázat jelenik meg, akkor nagy a valószínűsége annak, hogy már túlélt egy balesetet. Ha a váz olyan mértékben sérült, hogy a geometriája megváltozik, a jármű gumiabroncsai gyakran szabálytalan pályát követnek az úton való haladás során. Ez szinte mindig rendkívül furcsa futófelület-kopáshoz vezet.
Megjavítható a váz sérülése?
Az autóváz javításának lehetősége mindig az elszenvedett kár mértékétől függ. Bizonyos esetekben, amikor az ilyen sérülések viszonylag kisebbek, az autó váza javítható. Más, súlyosabb esetekben azonban a váz sérülése túlságos nagy. Ilyenkor jelentős mennyiségű időre, erőfeszítésre és pénzre van szükség a javítások elvégzéséhez, ami nem mindig kivitelezhető. Ráadásul azt is el kell fogadnunk, hogy a korábban javított váz soha nem lesz olyan erős, mint a sérülés előtt volt.
A vázkárok javításával kapcsolatos költségek jelentősen eltérhetnek az autó egyik és másik végén. Ettől függetlenül szinte minden esetben egy speciális állványra lesz szükség, hogy a pontos javításokat el lehessen végezni. Az ilyen jellegű szolgáltatások sosem olcsók, és általában időigényesek. Ráadásul egy autó nemcsak belül, hanem kívül is meg szokott sérülni, így hozzáadódnak a karosszériát érintő költségek is. Innentől kezdve az alváz hibák elkerüléséhez mindig a megelőzésen át vezet az út.