A futómű-beállítás befolyásolhatja a gumiabroncsok igénybevételét és kopását. A legtöbb gépjárművön úgy tervezték meg a normál beállítást, hogy a minimumra csökkentse az igénybevételt és a maximumra növelje a járművezető és az utasok kényelmét. A 4 kerék megfelelő futómű-beállítása csökkenti a gumiabroncsok kopását, segít növelni azok élettartamát és teljesítményét és javítja az üzemanyag-takarékosságot. Ezen kívül javítja a vezethetőséget és a menetbiztonságot a kormányzási és iránytartási problémák csökkentésével.
Sokan gyakran összetévesztik a futómű-beállítást és a kerékkiegyensúlyozást. A két művelet teljesen különbözik egymástól. A futómű-beállítás vagy más néven nyomtávbeállítás során úgy állítják be a kerekek szögeit, hogy merőlegesek legyenek a talajra és párhuzamosak legyenek egymással. A kerékkiegyensúlyozás viszont azt küszöböli ki, hogy a kerék gördülése során vibrációt okozzon adott sebesség értékeken.
Hogyan ismerem fel a futómű beállítás hibáit?
Ha azt veszi észre, hogy a gépjármű vízszintes úton jobbra vagy balra húz, amikor egy másodpercre leveszi a kezét a kormányról, el kell vinnie a gépjárműt egy Point S autószerviz műhelybe vagy egy szerelőhöz futómű-beállításra. A művelet során beállítják az elülső és a hátsó kerékfelfüggesztést. A gumiabroncsok rendellenes kopását okozhatja, ha a futómű nincs megfelelően beállítva.
Futómű ellenőrzés szükséges, ha:
- a kerék rendellenes, erős ütést kapott (pl.: járdaszegély, kátyú...).
- gumiabroncs rendellenes vagy egyenetlenül kopást vesz észre
- a kormányzással vagy vezethetőséggel kapcsolatos problémákat tapasztal
- a gépjármű valamelyik irányba húz vagy sodródik;
- a kormánykerék nem tér vissza könnyedén középállásba kanyarodás után, vagy a kormánykerék szögben áll egyenes vonalú haladás közben.
- új gumiabroncsokat vásárolt és szeretné, hogy azok a lehető leghosszabb ideig tartsanak.
- kicserélték a felfüggesztést vagy a kormánymű elemeit.
A szervizhez való fordulás előtt mindenképpen ellenőrizze a gumiabroncsainak a nyomását. Már kis eltérés a gyári guminyomástól, a gumiabroncshoz meghatározott nyomástól, ill. az egy tengelyen lévő abroncsok nyomáskülönbsége is hasonló hatásokat okozhat.
Mi okozhatja a futómű elállítódását
Bár ritka, az elállítódás akkor történhet, ha a jármű menet közben a járdaszegélynek ütközik vagy nagy sebesség mellett kátyúba fut. Súlyosabb körülmények, például balesetek, is okozhatják a futómű elállítódását. Ha a futómű-beállítás nem megfelelő, a gumiabroncsok szélei gyors kopásnak indulnak, ami befolyásolhatja a gépjármű vezethetőségét. De leginkább azt jelenti, hogy a tervezettnél hamarabb kell lecserélni a gumiabroncsokat.
Futómű beállítási problémák, a futómű helytelen állapota
A futómű-beállítás során beállítják a kerekek szögeit, hogy megfelelő legyen az összetartásuk és a dőlésük. A beállítás három fő elemből, a kerékdőlés, a csapdőlés és az összetartás beállításából áll.
Kerékösszetartás beállítása a futómű-beállítás során
A kerékösszetartás a gumiabroncsok elülső és hátsó része közötti távolság különbsége. A kerékösszetartás beállításai befolyásolják a vezethetőségi jellemzőket a gépjármű kanyarodása közben.
Kerékösszetartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékösszetartás kanyarban alulkormányozottságot okoz. Ha túl nagy a kerékösszetartás, a futófelület a külső szélektől kezd el kopni.
Kerékszéttartásról akkor beszélünk, amikor a gumiabroncsok hátsó végei közelebb vannak egymáshoz. A kerékszéttartás kanyarban túlkormányozottságot okoz, és olyan érzés, mintha a gépjármű túl élesen, 'bólintva' venné be a kanyart. Ha a kerekek széttartanak, a kopás belülről kezdődik el. Ezt a fajta kopást ,,fűrészfogas" kopásnak hívják, és jól érezhető, ha végighúzzuk a kezünket a gumiabroncs futófelületén.
Kerékdőlés
A kerékdőlés a kerék dőlésszöge a gépjármű eleje felől nézve. Ha a kerék dőlésszöge túl nagymértékű, egyenetlen kopás történik.
A pozitív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része elhajlik a gépjárműtől. Ha a pozitív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs külső része kopik.
A negatív kerékdőlés az, amikor a kerék felső része a gépjármű felé hajlik. Ha a negatív kerékdőlés túl nagy, a gumiabroncs belső része kopik.
A kerékdőlés szögét gépjárművenként eltérően tervezik meg és állítják be, hogy a gumiabroncsok egyenletesen érintkezzenek a talajjal gördülés közben. Ha túl nagy a különbség az elülső kerekek dőlésszögének beállításai között, a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.
Részletes tanácsokért forduljon az Ön lakhelyéhez legközelebbi Point S szakszervizhez!